Amerika anders - Reisverslag uit Three River Junction, Verenigde Staten van Frans en Gerda Koek - WaarBenJij.nu Amerika anders - Reisverslag uit Three River Junction, Verenigde Staten van Frans en Gerda Koek - WaarBenJij.nu

Amerika anders

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans en Gerda

30 September 2015 | Verenigde Staten, Three River Junction

Amerika toch anders.

Amerikanen zijn beleefd, dat zei ik al in mijn vorige stukje. Toch moesten we daar aan wennen. In een kleine supermarkt renden wij gelijk naar de eerste de beste kassa. Fout dus! Je moet eerst goed kijken of er zich niet ergens (tussen de rekken) een rij bevindt waar je achter aan kan sluiten. Het begin van die rij staat wel drie tot vijf meter van het dichts bijzijnde betaalpunt af. Zodra er een kassa vrij is wordt de eerste in de rij vriendelijk verzocht zich bij de betreffende kassiėre te melden.
Nog iets wat je in Europa zelden ziet, gebeurt hier gewoon van nature. We zitten in een volle bus. De bus stopt op het eindpunt waar iedereen er uit moet. De passagiers op de voorste banken staan op om de bus te verlaten. Pas als er ruimte is staan de mensen van de tweede rij op enzovoort. Volkomen ordelijk en zonder haasten en dringen is de bus zodoende beslist eerder leeg!

Een van de oudste bestaande verkeersregels bestaat in Amerika nog ontdekte ik. Deze regel luidt: "Wie het eerst op een kruising aankomt heeft voorrang". Nu is hier in Amerika Het praktische gebruik van deze regel wel wat handzamer gemaakt. Voordat je de kruising oprijdt moet je verplicht stoppen omdat er op ALLE naderende wegen een "stop bord" staat zoals we die bij ons ook wel kennen op voorrangskruisingen. Deze regel vergt uiterste beleefdheid van de bestuurders! Het valt me op dat het zeer goed werkt.
Nog een regel die op onderling respect lijkt te zijn gebaseerd. Iemand die de highway oprijdt heeft voorrang, want hij komt van rechts! Die auto's geef je beleefd de ruimte door snelheid te minderen, niet door naar links te gaan, want "keep your lane"! Dat scheelt dus ook nog eens veel borden en strepen. Ik ken in Europa maar één weg waar dat ook zo gaat, dat is de boulevard de periferique in Parijs. In de rest van Europa moeten invoegers maar zien hoe ze de weg opkomen, ze hebben officieel geen rechten.

Dan iets wat je als Europeaan opvalt, in elk geval hier in Californië, en waar in toeristenboekjes niet over gerept wordt. Ze hebben hier geen wc borstels! Nee, denk nou niet gelijk bah. Het spoelen van de toiletten gaat hier namelijk veel efficiënter dan bij ons. Al de gepresteerde secreties verdwijnen in een snelle draaikolk richting riool en laten geen remsporen na! Zitten er dan geen nadelen aan, lopen wij niet achter met onze sanitaire voorzieningen? Jawel, allereerst blijft er na het spoelen veel water in het toilet staan wat de volgende gebruiker koude spetters op kan leveren op niet nader te noemen lichaamsdelen. En..... ik heb hier geen hang toiletten gezien! De voordelen van hang toiletten worden door de Amerikanen beslist onderschat!

Met vriendelijke groet,
Frans.